Постмодерни ли сме?
Размишления за завръщането на хуманизма по стъпките на херменевтичните философи, особено във френски контекст. Специално внимание ще бъде отделено на Люк Фери, Цветан Тодоров и другите „умерени хуманисти“, които наследяват Дерида и Фуко.
Кога: 17 март 2012, 18:00—20:00 ч.
Къде: Софийска градска художествена галерия, ул. Ген Гурко 1
Уилям Едгар следва в Харвард (Honors BA in Music), Уестминстърската богословска семинария (MDiv) и Женевския университет (DTh). Преподавал е в Училището Брунсуик в Грийнуич, Кънектикът, САЩ и в Свободния факултет по реформирано богословие Жан Калвин в Екс ан Прованс, Франция, където запазва позицията си на гостуващ преподавател. Понастоящем е професор по апологетика и координатор на Катедрата по апологетика в Уестминстърската богословска семинария — Филаделфия, където преподава от 1989 г. Списъкът от негови книги включва:
- Taking Note of Music (London: SPCK, 1986),
- Reasons of the Heart (Baker/Hourglass, 1996; P & R, 2003),
- La carte protestante (Labor et Fides, 1997),
- The Face of Truth: Lifting the Veil (P & R, 2001),
- Les dix commandements (Excelsis, 2007),
- Truth in All Its Glory: Commending the Reformed Faith (P & R, 2004),
- Christian Apologetics Past and Present (2009).
Изнася лекции и пише на теми като културна апологетика, музиката на Брамс, френските хугеноти и афро-американска естетика. Редовно концертрира с джаз-формация Ренюъл. Има две деца и четири внука.
Уилям Едгар гостува в България в рамките на турнето „Небесата в един нощен клуб“ заедно с джаз формация Renewal.
Видеозапис на лекцията:
Въпроси и отговори след лекцията:
00:00
Коментирайте мисълта на Паскал: „Сърцето има своите основания, които разумът не може да разбере“ — има неща, неспособни да бъдат обхванати от чистата рационалност. (Взаимовръзката между "идеологиите на разума" и появата на тираниите)
11:30
Каква е ролята на хуманизма в модернизма, постмодернизма и в трансцедентния (триединен) възглед за света?
20:50
Тоталитарните режими управляват рационално, а демократичните режими прилагат ирационални методи на управление (свързани с чувства), което изглежда води до задълбочаване на икономическата криза. Как виждате изхода от нея?
30:55
Обобщение на изложението на лектора от слушател, с въпрос дали това е същината на неговата теза.
35:20
Как напрежението в някои от основните богословски парадокси (триединството на Божията същност, двете природи и двете воли у Исус Христос) се съпоставя с диалектиката на Хегел?
41:10
Колко бързо се процеждат идеите от "високата култура" в масовата култура?
Какво ще се случи с народите, които още не са преживели постмодернизма? Ще има ли „квантов скок“ в общия светоглед към „нещото“, идващо след постмодернизма?
52:25
Как би могъл да живее човек, вярващ в Бога на Библията, във века на "политическата коректност", която все повече се налага като единствената обществено приемлива позиция?